Eindhovense studenten ontwikkelen auto van vlasvezel en suikerbiet

Tweeëntwintig Eindhovense studenten hebben een auto ontwikkeld die niet alleen zuinig rijdt, maar ook duurzaam is geproduceerd. Maar liefst twee jaar werkten zij aan ‘Lina’, een auto vervaardigt van natuurlijk afbreekbaar materiaal. Woensdagmiddag presenteren zij haar tijdens de Dutch Technology Week.

Autofabrikanten zetten de laatste jaren uitgebreid in op de ontwikkeling van zuinige auto’s. Hiervoor maken zij veel gebruik te maken van lichtgewicht materialen. Het gebruik van deze materialen is een groot probleem, stelt Noud van de Gevel, student automotive en medeontwikkelaar van Lina. ‘Een auto moet niet alleen zuinig rijden, maar ook duurzaam worden geproduceerd.’ Door het onzuinige productieproces is zeker dertig procent van de totale CO2 uitstoot van een middenklasse auto al uitgestoten voordat er ook maar 1 kilometer is gereden.

Lina is gemaakt van panelen van bio-composiet. Dat is natuurlijk afbreekbaar materiaal gemaakt van vlasplanten en suikerbieten. Daar heeft de auto haar naam aan te danken. Lina is de Latijnse naam voor de vlasplant. ‘Het gebruik van natuurlijk materiaal in plaats van metaal ontlast het milieu. Bovendien verbouwen we vlasplanten en suikerbieten gewoon in Nederland, waardoor ook er ook weinig energie wordt verspild aan transport van de grondstof’, licht Van de Gevel toe.

Twee jaar

Lina is de eerste auto ter wereld waarbij zowel het chassis als het interieur gemaakt is uit natuurlijke materialen. Het kostte tweeëntwintig studenten van de TU Eindhoven maar liefst twee jaar om de auto te ontwikkelen. De studenten kwamen van verschillende faculteiten. Zo werkten er werktuigbouwkundigen, elektrotechnici, software-engineers en studenten van de studie automotive aan het project. Vanuit de TU kreeg het team geen begeleiding toegewezen. ‘We konden natuurlijk vragen stellen, maar Lina is een project wat studenten zelfstandig hebben uitgevoerd. Dat maakt de presentatie morgen voor ons extra bijzonder’, aldus Van de Gevel.

Toekomst

Noud van de Gevel ziet een grote toekomst voor natuurlijke materialen in de auto-industrie. Hij hoopt met Lina autoproducenten te motiveren om ook aan de slag te gaan met bio-composiet. ‘Er valt in de auto-industrie nog veel te bereiken op het terrein van duurzaam produceren. Lina is een goed voorbeeld van hoe groot de mogelijkheden zijn.’

Lina is voor een deel gemaakt van suikerbieten. Bron: ANP